TUR-mässan - svag med landsbygd och måltid


Turismen är en stor och växande näring, inte minst i finanskrisens dagar. Allt fler söker upplevelser istället för prylar, och turism handlar mycket om just upplevelser. Men ett problem med turism i Sverige är att så mycket är gratis. Turisten betalar för att äta, bo, resa och shoppa, men det man åker för att se kostar inget eller bara lite. Att utveckla turistprodukter som entreprenörer kan tjäna pengar på är en av turismens stora utmaningar.

  

I veckan har det varit den stora TUR-mässan i Göteborg, landets stora mötesplats för turism med massor med svenska utställare och ännu fler från övriga världen. Den var inte riktigt så stor som i fjol, men nästan. Även turismen drabbas av krisen, men inte lika mycket som andra näringar. Och eftersom fler svenskar semestrar hemma, så är det högkonjunktur för många svenska entreprenörer, inte minst i vinterns fjäll.

  

Men årets TUR-mässa var lite avlövad i vissa delar. Landsbygden är väldigt svagt representerad, givetvis med undantag för dem som ställde upp i Ekoturismföreningens monter. Men annars handlar de svenska montrarna mycket om vad staden har att erbjuda. Och många landsbygdsregioner ställer inte ens upp på mässan. Flera av Norrlandslänen finns inte med, vilket är synd.

  

Trist i år var att måltiden var mycket nedtonad. Tidigare år har montrar som Skåne och Skaraborg vimlat av lokala måltidsupplevelser, men nu var det mer sparsmakat. Flera regioner satsade på VIP-luncher för de få, men visade inte upp den lokala måltiden för de många. Stockholm satsade på en sådan lunch, men tyvärr hade de förnäma kockarna ingen större aning om var råvarorna de serverade kom från.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0