Funderinga om bl.a. nät och partnerskap

Söndagen var en dag för bokföring, en aktivitet som är ett nödvändigt ont. Tänk att jag efter 22 år som egen företagare har så svårt för denna ordning. Men en ny bestämd revisor piskar på mig så att det ordnar sig nog. Söndagen var också en dag för ensamhet och självömkan. Med Emelie pluggande i Wien ett helt läsår så blir det många stunder av ensamhet, men trots allt är Skype och msn en betydande form för kommunikation. Men att ha henne i Jemen i nära tre veckor utan tillgång till nätet; det har varit tungt faktiskt.


Det är fascinerande att det är så många i min ålder som fortfarande inte har insett webbens kraft. I tisdags har Entreprenörsfabriken en intressant dag om lokal ekonomi och kommunalpolitisk utveckling. Ett par av föreläsarna var gamla, trötta och konservativa. Leo från fabriken frågade intensivt om inte nätet betyder något. Farbröderna suckade. När Leo sa; men tänk på Obama då, så fortsatte dom att sucka och skaka på huvudet. Samtidigt satt ett av Uppsala kommunalråd och uppdaterade sin Blogg och Facebook via Twitter. Jag konstaterade att faktiskt till och med Jordbruksverket nu finns på Twitter. Då såg flera av konferensens deltagare mycket konfunderade ut, och undrade vadan Twitter kan vara. Vi lever i skilda världar, det är uppenbart.


Måndagen ägandes åt skrivande, främst åt att uppfylla Jordbruksverkets krav på formuleringar, helst standardiserade sådana känns det som ibland. Istället för att med glädje kasta sig över när nya aktörer, i mitt fall Företagarna, kommer med nya idéer, så är det en trög entusiasm man möter - eller i alla fall känns det så stundtals. En del av dagen ägnades åt tankar om hur Gottsunda Factory och Entreprenörsfabriken kan samverka. Den samverkan kommer att låta höra talas om sig; det kan jag lova.


En stor del av dagen ägandes åt att förbereda tisdagens framträdande i Linköping. Då ska vi prata om Östergötlands landsbygd och om Leaders kraft. Många känner till Leader, men många vet inte vad det är. Jag förvånas över hur många som underskattar partnerskapets kraft. Mantrat det offentligas ansvar, det ideellas engagemang och det privatas effektivitet kommer att visa sig stämma, och göra många förvånade. På kvällen var jag i Skärplinge för att prata om Leader Upplandsbygd. Runt 14 farbröder och en tant var där för att lyssna på mig och info om kommunal översiktsplanering. Att det så ofta ska se ut så på landsbygden. Hur gör vi för att få fart på de unga, tjejerna och mångfaldens invandrare? Det är vår stora utmaning. En annan utmaning är att få fart på entreprenörskapet. En av kvällens deltagare sa att "vi har fullt upp att överleva, fylla i blanketter, slåss mot länsstyrelse och jordbruksverket samt mot kraftbolagen som tar våra marker för ledningar, för att inte tala om natur- och kulturbevarare. Vi orkar inte mer. Ni får göra projekten åt oss." Där är den riktigt stora utmaningen.


Tisdagen inleddes med ett härligt Skypande med Emelie, som är åter i Wien efter intensiva veckor i Jemen. Det är energigivande att leva ett liv i nuet, med stora utmaningar, istället för att som mina tidigare åldersvänner börja sända tankarna åt pension. Gottsunda gav också energi. Dialoger om föreningslivets kraft och vad Gottsunda Factory kan göra var stimulerande. Att få in partnerskapets kraft inte bara i Leader utan även i mångfaldens förort är en utmaning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0